Afscheid & zware backpacks! - Reisverslag uit Jodhpur, India van Maaike Vermeulen - WaarBenJij.nu Afscheid & zware backpacks! - Reisverslag uit Jodhpur, India van Maaike Vermeulen - WaarBenJij.nu

Afscheid & zware backpacks!

Door: Vermeulenmaaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

25 Februari 2012 | India, Jodhpur

De laatste daagjes komen alweer in zicht! Over 2,5 week sta ik als het goed is weer met 2 benen op schiphol. Maar de afgelopen tijd hebben we weer een hoop meegemaakt!

Het begon met afscheid nemen. Dat was echt heel zwaar. De laatste zaterdag hebben we echt de leukste dag ooit gehad. We hadden heel de school weer meegenomen naar de Shanti Ashram (van de nederlandse spelletjesmiddag) en daar hebben we heel de dag spelletjes gespeeld en van alles! En die dag hoorden we ook dat dinsdag, dat eigenlijk onze laatste dag zou zijn, een vrije dag was door de verkiezingen.. Dus toen hadden opeens alleen maandag nog maar, en dan zou het circus komen! Dat was ook echt ontzettend leuk haha. Het was een groep Engelsen die plaatsen in India afgingen om op scholen workshops & een show te geven. En die hadden wij mooi gestrikt om naar Ashray te komen! De kinderen vonden het volgens mij echt geweldig! Maar die dag was toch wel zwaar, want daarna moesten we dus afscheid gaan nemen van alle kinderen & leraressen. Vele tranen gelaten natuurlijk, en dinsdag onze laatste dag gingen we ook andere mensen voor de aller aller laatste keer gedag zeggen! Het was heel verdrietig, maar we wisten dat dat ooit moest gebeuren en we hebben echt een ontzettend leuke tijd gehad!

Dinsdagnacht moesten we de laatste spullen nog inpakken, en woensdag heel vroeg in de ochtend moesten we ons huisje verlaten. Het was nog een heel drama om op het treinstation te komen, veel ruzie gemaakt met de taxi chauffeur & het reisbureau haha maar uiteindelijk zijn we er gekomen! & toen begon de reis..

Na een 26 uur durende treinreis kwamen we in Mumbai aan. Het hotel was wel erg 'back to basic' maar we hadden ook eigenlijk niet anders verwacht. Mumbai zelf viel opzich een beetje tegen. Ik had er meer van verwacht! Het was gewoon een grote stad.. Ook lag het aan de zee, die volgens ons reisboek eruit zag als mislukte erwtensoep.. En het boek had gelijk! Maar we hebben wel leuke daagjes gehad. We zijn een dag naar de Elephanta Caves geweest met de boot. Ook zijn we met een tour door de sloppenwijken gegaan en hebben we zelfs gelopen op stukken waar Slum Dog Millionair is opgenomen. Verder hebben we nog in een restaurant wat te eten besteld, maar het niet meer gekregen omdat de keuken in de fik stond.. Heftig!

En toen stonden we alweer op het treinstation op weg naar Udaipur. Echt wauw, dit was zo mooi! Een heel leuk romantisch stadje met een groot meer en verschillende paleizen. We hadden een geweldig mooi luxe hotel dat nog goedkoper was dan in Mumbai. In Udaipur hebben we ons reuze vermaakt met yogalessen in de ochtend, een kookcursus, een paleisbezoek, een fietstocht langs het meer & paardgereden in the middle of nowhere. Ook hadden ze hier heeele mooie leren tassen winkels, als ik niet zo met die backpack aan t zeulen zou zijn dan had ik er voor iedereen thuis eentje gekocht haha.

Maargoed, ook Udaipur ging weer voorbij.. gisteren hadden we de bus gepakt naar Jodhpur. Daar zit ik nu! Jodhpur is de blauwe stad, en dat is heel goed te zien! Heel veel huisjes zijn blauw geverfd, en als het grote herkenningspunt heeft de stad een heel groot fort op de top van een heuvel. Die hebben we vandaag bezocht! Ook hebben we nog een beetje de stad verkent en voor morgen hebben we een tour naar de nabijgelegen dorpjes geboekt. Het blijkt de moeite waard te zijn, dus ik ben benieuwd! Verder zitten we hier in het aller aller goedkoopste guesthouse ever haha. Ja schrik niet, we betalen ongeveer 1,50 per persoon per nacht. Probeer dat maar eens in Nederland!;)

We blijven nu nog 2 volle dagen in Jodhpur, daarna vertrekken we met de trein naar Jaisalmer, een klein stadje in de woestijn dat erggg mooi blijkt te zijn! Daarna 1 dagje Jaipur, en vliegen we vanaf Delhi naar Srinigar. Vanuit daar hebben we een bustocht naar Jammu, en weer een bustocht naar Amritsar. Dat is het laatste stadje dat we bezoeken want vanuit daar gaan we weer terug naar Delhi en pak ik dezelfde dag nog het vliegtuig naar Nederland..

Het reizen bevalt me eigenlijk wel! Het is wel heeel anders dan op 1 plek 'werken'. Je komt nu toch vooral op de toeristenplekken en word je aangezien als elke andere toerist. Ook gaan de dagen nu vooral om plezier maken en doen waar we zin in hebben, terwijl we in Varanasi toch meer bezig waren met dingen plannen, regelen & lesgeven. Ik ben blij dat we dat eerst hebben gedaan, want nu weten we hoe Indiers ook kunnen zijn. Nu ontmoeten we vooral Indiers die iets van je willen & je proberen op te lichten. We zijn al veel gefrustreerde andere backpackers tegengekomen die het liefst het eerstvolgende vliegtuig naar Thailand willen pakken haha. Maar dat komt dan denk vooral omdat zij de andere kant niet kennen..

Nou dit was het wel weer! Ik hoop dat ik voor mijn vertrek naar Nederland nog een laatste blog erop kan zetten.. Tot snel alweer!

Liefs.

• 25 Februari 2012 - 19:50

Fam. De Wijs:

Hoi Maaike
    Wat leuk om nog iets te lezen over je trektocht door India
    Het is goed dat het afscheid nemen heel zwaar was.
    Dat is een teken dat jullie het er enorm van genoten hebben.
    En dat de mensen daar jullie in hun hart gesloten hebben.
    Geniet nog de laatste weken en we kijken uit naar je terugkomst.
    groetjes van ons allemaal.

• 25 Februari 2012 - 22:58

Fam Sweep:

Hoi Maaike

Wat is het hard gegaan zeg . Geniet nog van de laatste weken en ik zie je wel een keertje als je de hond uitlaat.
    Ben blij dat ik alles heb gelezen wat je gedaan hebt.
    Groetjes van ons

• 26 Februari 2012 - 08:55

Lucie & Johan:

Maaike, wat weer een mooie blog heb je geschreven. India komt door jou en Nienke wel echt dichtbij zo. We hadden al vernomen van je dat het afscheid je zwaarder viel dan verwacht. Maar jullie kunnen trots zijn op wat jullie daar, in een korte tijd hebben gedaan. Vele kinderhartjes blij gemaakt. Geniet nog van je laatste weken in India en we hopen je snel te zien.
    Groetjes mams & paps xxxx

• 26 Februari 2012 - 17:42

Anita:

Hoi Maaike, weer genoten van je reisverslag. Nu nog even volop genieten van het rondreizen, en dan lekker weer naar huis. Lieve groetjes van ons x

• 27 Februari 2012 - 18:59

Irma:

Hee,

Ik vind het echt ontzettend knap wat je de afgelopen maanden allemaal hebt gedaan en meegemaakt! Ik heb je blog gevolgd en ik heb er veel respect voor! Ik hoop dat je het de laatste dagen nog goed naar je zin hebt en ik wens je ook een fijne terugkomst toe :)

Xx Irma

• 27 Februari 2012 - 20:24

Lot:

Lieve Maaik,
    Wat een leuke blog weer! Ik ben zo trots op wat je hebt gedaan... Echt superdapper. Geniet van je laatste dagen & nu kan ik zeggen:
    Tot snel!! XX

• 27 Februari 2012 - 20:35

Marian:

Ola, dat was weer een heel mooi reisverslag ! Meid wat maak je vanalles mee zeg, leuk hoor. Nog een paar weken en dan ben je weer terug in dat saaie Nederland. Haha. Het is hier tenminste niet meer zo koud, nou ja, voor jou wel natuurlijk.
    Nog een goede reis terug en dan spreken we je snel.
    Marian, Gertjan en Ruby xxx

• 28 Februari 2012 - 19:17

Renske:

Wat zijn we allemaal trots op wat jullie daar allemaal gedaan hebben! Echt super. De tijd is voorbij gevlogen.
    Klinkt allemaal nog veelbelovend wat je gaat bezoeken en doen! Nog eventjes ervan genieten en tot snel.

XXX

• 29 Februari 2012 - 17:26

Mia:

jee maaike wat is de tijd snel gegaan weet nog goed dat je zo zat te vertellen .oh en met het eten als ik dat daar allemaal maar lust,nou knap wat jij daar allemaal hebt gedaan en doorstaan hebt .ik blijf iedere keer op de hoogte door lia .die is helemaal trots als ze iets verteld .goh jij hebt straks veel te vertellen dat gaat niet als we elkaar moeten aflossen ,nou denk er nog maar niet aan geniet van je laatste dagen. wachten in spanning af op jou thuiskomst ,wat zal iedereen weer blij zijn.nou maak er iets moois van deze 2 bijzondere weken voor jou liefs mia

• 01 Maart 2012 - 20:17

Kamernet:

hallo Maaike ben je opzoek naar een woning ?heb wel een mooie woning voor jou hoor in Groningen.Assane emaail is dia_assane@hotmail.com

• 07 Maart 2012 - 17:48

GiuLio Tosi:

Hoi Maaike, ik ken je niet maar heb n vraagje heb je toevallig nog wat gegevens (naam adres) van ''goedkoopste guesthouse ever'' in Jodhpur (giuliotosi13@hotmail.com)
    wat super dat je dit allemaal hebt gedaan, echt geweldig, veel plezier nog

• 10 Maart 2012 - 14:03

Renate:

Hoi Maaike,
    Ik liep weer wat achter met het lezen van je verslagen, maar ben nu weer helemaal bij hoor. Jeetje dit wordt voor jou een reis om nooit meer te vergeten. Wat heb jij een geweldige tijd gehad daar zeg. En veel meegemaakt. Het zal straks wel weer erg wennen worden hier in Nederland. Geniet nog van je laatste dagen, en tot snel. x