No Hurry No Worry No Chicken No Curry - Reisverslag uit Jodhpur, India van Maaike Vermeulen - WaarBenJij.nu No Hurry No Worry No Chicken No Curry - Reisverslag uit Jodhpur, India van Maaike Vermeulen - WaarBenJij.nu

No Hurry No Worry No Chicken No Curry

Door: Vermeulenmaaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

11 Maart 2012 | India, Jodhpur

Mijn laatste blog.. Time flies! Maar ook de laatste 2 weken hebben we weer veel gedaan!

Na Jodhpur zijn we dus naar Jaisalmer gegaan. Dit was echt een heel leuk stadje, zoals verwacht. Er is een groot fort en aan de binnenkant daarvan staat een paleis maar verder ook een heel 'dorp'. Ons guesthouse zat ook in de muren van het fort, dus dat bracht al een echt middeleeuws sfeertje! Jaisalmer ligt zo ongeveer in de woenstijn, dus een kamelensafari moesten we natuurlijk wel maken! de tweede dag zijn we dus met een jeep vertrokken met nog een Nederlandse jongen en zijn we op onze kamelen gezet. Daarna hebben we 3 dagen samen met 2 gidsen door de woestijn gestruind, en s'middags gerust onder een boom in de schaduw. Daar gingen we dan met z'n allen desert chapati's maken met groenten, rijst & natuurlijk chai. Altijd first chai en dan de rest haha. En na de lunch reden we weer verder langs een paar dorpjes met modderhuizen en rieten daken, heel leuk! & wonder boven wonder ook heeel schoon! En dan s'avonds weer koken, kampvuurtje, desertdisco & slapen op de duinen en kijken naar de sterren. Was echt echt heel leuk om te doen! Maar na die 3 dagen had ik ook wel heeeel erg behoefte aan een douche haha. Ook kon je wel een beetje merken dat het gewoon echt een toeristenattractie was, want de kamelen heten bijvoorbeeld Michael Jackson & Johnny Rocket(?!) en als je in de woestijn bent, en je kijkt toch een beetje verder dan die paar duinen zie je toch weer andere groepjes toeristen die daar ook aan het overnachten zijn.. Daarnaast was het ook nog wel een beeetje jammer dat een jaar geleden windmolens in de woestijn neer zijn gezet, en dan ook een heleboel! Dus echt altijd had je nog wel zicht daarop haha, ze gingen nooit eens echt weg. Maar ach, verder was het gewoon een super leuke ervaring!

Na de kamelensafari zijn we nog 1 dag in Jaisalmer gebleven en daarna begon het vele reizen. Met de trein vertrokken we naar Jaipur waar we 5 uur s'ochtends aankwamen. We hoefden hier geen hotel te zoeken, want we zouden s'avonds weer verder trekken. Dus hebben we nog een beetje proberen te slapen in de wachtruimte van het treinstation. In het treinstation kun je zelfs douchen, kun je je het voorstellen? haha. Maargoed, die dag hebben we dus Jaipur gezien & het Amber Fort wat een beetje erbuiten lag en die avond zijn we dus weer verder gegaan naar Delhi. Daar een beetje hetzelfde verhaaltje. (s'ochtends heel vroeg aangekomen, proberen te slapen op het station en de ochtend Old Delhi nog gezien) en s'middags moesten we met de metro & onze zware backpacks naar het vliegveld, want vanuit Delhi zijn we naar Srinagar gevlogen.

In Srinagar aangekomen was ik echt helemaal kapot, maar gelukkig werden we meteen opgehaald door degene van wie we een woonboot hadden gehuurd. In Srinagar zijn namelijk een paar meren. Het Dale Lake is het populairst en dus ook het drukste, maar wij zaten op een meer iets verder daar vanaf waar het ook een stuk rustiger was. Achteraf bleek het ook nog eens een stuk mooier te zijn! Maar het maakte het wel lastig met het vervoer naar de stad.. Omdat het het laagseizoen was konden we de Deluxe Houseboat krijgen voor een stuk goedkoper! Echt heeel luxe ingericht, met ook nog eens een eigen bediende haha. We voelden ons dus wel eventjes de koningin!
In Srinagar was het wel echt een stuk kouder (sneeeuw) en daarom kreeg ik wel eventjes een klap omdat we vanuit het warme Delhi kwamen. Hier heb ik dus 2 dagen ziek rondgelopen.. Wel hebben we nog wel leuke dingen kunnen doen. We zijn bijvoorbeeld naar de groentenmarkt geweest op een shikara (een bootje waar je lekker in kunt zitten met een overkapping en een man die de boot vooruit roeit). De groentenmarkt was op een meer, waar de verkopers & de klanten allemaal in bootjes bij elkaar komen en dan gaan onderhandelen. Heel grappig!
En ook hebben we geskied! Jaja, dat kan dus ook in India! We gingen met een volgepropte jeep omhoog de bergen in waar de sneeuw echt tot aan je knieen kon staan. We hebben daar dus ook een soort regenlaarzen gehuurd & een dikke jas. Ik had namelijk alleen maar sandaaltjes bij me.. Daar kwamen we 2 hele aardige indiase mannen tegen. Eentje heette Osama en had een hele lange baard mmm, maar het was echt echt echt een hele aardige man die ons samen met een andere man ons heel de dag op sleeptouw heeft genomen en niet eens geld vroeg. Dat is hier zo zeldzaam. We konden het bijna niet geloven. Maar daar hebben we ons dus wel vermaakt! En het skieen lukte beter dan verwacht! Op de terugweg zouden we eigenlijk een jeep terug gepakt moeten hebben, maar zij kwamen met een voorstel om 4 km naar beneden te lopen buiten de weg om zodat we veel sneller waren. Dit leek ons wel een goed idee, maar we wisten toen nog niet dat de helling zooo steil was haha. Het was dus echt glibberen en glijden en ik ben wel echt 50x op de grond beland..

Maargoed, vrijdag hebben we Srinagar weer verlaten en zijn we met de bus naar Jammu gegaan. Dat was ook nog een hele beleving! De weg tussen Srinagar en Jammu was allemaal tussen bergen en heuvels. Dus we reden heel de tijd op een weggetje langs diepe afgronden. Ook ging de bus nog eens super hard rijden, vrachtwagens inhalen in bochten en oooh dat was eng. Langs de weg stonden ook nog eens best veel monumenten met foto's van mensen die daar overleden waren en stonden er verkeersborden met 'Drive like hell and you will be there' & 'Speed is like a knife it cuts life'. Ja ze waren wel origineel! Maar we hebben het gelukkig allemaal overleefd.
S'avonds in Jammu aangekomen gingen we gelijk op zoek naar een hotel voor 1 nacht, want de volgende dag vertrokken we weer naar Amritsar (waar ik nu ben). We kwamen hier echt in een vet smerig hotel terecht. Ik wilde liever niks aanraken en overal zaten vlekken van wat je nou niet perse wilde weten waar dat van was. Maar gelukkig was het maar voor 1 nachtje, dus we hebben het overleefd.

En gisteren zijn we in Amritsar aangekomen. Het is een hele drukke stad net als vele anderen, maar het is zo bijzonder omdat de Gouden Tempel hier staat. De tempel is van de sikhs (de mannen met tulbanden die hun haren niet af mogen knippen) en van hen lopen er hier heel veel rond. Heel kleurrijk gezicht! We hebben de Gouden Tempel vanochtend bezocht na erg lang in de wachtrij gestaan te hebben. Maar het was het wel waard, want het is echt heel mooi! Ook zijn we net terug van de grens ceremonie van Pakistan & India. Dit was echt bizar haha. Het is een ceremonie wat elke dag gehouden wordt op de grens tussen Pakistan en India. Op de grens staat een groot hek, en dan heb je tribunes aan beide kanten. Aan de ene kant zitten de Pakistanen en aan de andere kant de Indiers (en wij met nog een aantal toeristen dan). En dan beginnen allebei de kanten zo hard mogelijk te zingen & lawaai te maken. Ook voeren de soldaten allemaal ceremonies uit en doen een Indiase en een Pakistaanse soldaat een wedstrijdje wie het langst mogelijk uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu vol kan houden. Ook beginnen Indiase vrouwen vanuit de tribunes te dansen. Was echt heel grappig om mee te maken. Op het eind schudden de soldaten de hand en gaat de poort weer dicht.

Nou dit was het weer, mijn aller aller laatste blog en hij is nog eens extra lang geworden ook.. Ik heb echt een top tijd gehad in India & ben nu toch ook wel weer blij om naar huis te gaan! Tot over een paar dagen! Ik ben natuurlijk ook erg benieuwd naar wat jullie in deze 5 maanden allemaal hebben gedaan! Dus dat wil ik dan graag allemaaaaal weer horen!

Veel liefs.

• 11 Maart 2012 - 17:35

Lucie En Johan:

Maaike, die 5 maanden hebben we voornamelijk met je meegeleefd en keken uit naar je mooie blogverhalen. Geniet er deze laatste dagen nog van. Wij staan een woensdag op Schiphol. Tot snel meid !!!

• 11 Maart 2012 - 19:17

Yoeki:

JEEEEEEJ MAAIKIE KOMT TERUG!!!!

• 11 Maart 2012 - 20:10

Fam. De Wijs:

Hoi Maaike
    We vonden het super leuk om je te volgen op je blog.
    Het zijn erg mooie verhalen en foto's.
    Groetjes en tot snel in Geertruidenberg.

• 11 Maart 2012 - 21:15

Johan En Debbie :

Hey Maaike,
    Echt tof zeg wat jullie allemaal hebben meegemaakt! Jullie zijn een heeele ervaring rijker nu.
    Wel heel vemoeiend denk die terugreis maar wel heel gaaf! Een hele goede terugreis hoor, fijn dat je weer heelhuids terugkeert!!
    Veel liefs Johan debbie Luc &lizxxx:-)

• 12 Maart 2012 - 11:39

Astrid, Dare2go:

Hoi Maaike,
    Ik wil je een hele goede terugreis toewensen en wellicht tot in Den Bosch??

• 12 Maart 2012 - 16:33

Margaret & Richard:

Hoi Lieve Maaike wij hebben net als je ouders voornamelijk met je meegeleefd en genoten van je leuke blogverhalen en natuurlijk een super leuk moment was het toen Sjoerd bij jou geweest was en wij van hem ook de verhalen hoorde geniet nog van je laatse dagen we kijken naar je uit !! helaas kunnen wij niet op schiphol zijn maar komen natuurlijk gelijk s'avonds naar jullie om je weer te zien liefs van ons uit Made

• 13 Maart 2012 - 20:08

Angela:

Hoi Maaike,
    Wat hebben jullie in die 5 maanden veel beleefd, echt een onvergetelijke ervaring rijker. Wat was het leuk om al die, mooi geschreven, verhalen te lezen! We hopen dat je een goede terugreis hebt en tot snel!

groetjes x

• 16 Maart 2012 - 13:26

Marian:

Dit was weer een hele leuke blog om te lezen, met spannende belevenissen en ervaringen. Dit alles zul je nooit meer vergeten !
    Nou Maaike tot snel en we vinden het fijn om je binnenkort weer te zien.